نگهداری درب اتوماتیک

نگهداری درب اتوماتیک

درب اتوماتیک

درب‌های اتوماتیک همان‌طور که از نامشان مشخص است، یک سیستم کنترل‌کننده از راه دور دارند و به کمک یک پکیج برقی و کنترل از راه دور، عملکرد آن‌ها مدیریت می‌گردد و جهت رفاه بیشتر و همچنین با اهداف حفاظتی و امنیتی در مکان‌های مختلف نصب می‌گردد. از این رو نگهداری درب اتوماتیک اهمیت ویژه‌ای را پیدا خواهد کرد.

عملکرد درب‌های اتوماتیک

در اغلب درب‌های اتومات سنسورهایی مخصوص، نقش اصلی در باز کردن آنها را ایفا می‌کنند. انواعی از سنسورهای حرکتی و یا نوری در درب‌های اتومات تعبیه می‌شود که می‌توانند هرگونه حرکتی را تشخیص دهند. استفاده از سنسورهای فشار نیز در این نوع از درب‌ها بسیار متداول است. این نوع از سنسورها بر پایه وزن عمل می‌کنند برای مثال زمانی که وزن به حد مشخصی می‌رسد با تحریک سنسورهای فشار درب‌ها به طور اتومات باز خواهند شد. (در برخی پله‌برقی‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد)

سنسور درب‌های اتوماتیک به یک فایل الکترونیکی متصل‌اند. درایوهای الکترونیکی در ارتباط با  چرخ‌دنده‌هایی هستند که مربوط به باز و بسته کردن می­باشد و زمانی عمل خواهد کرد که تحریک سنسور ها انجام شود.   درب‌های کشویی این نوع از درایوهای الکترونیکی در ارتباط با با غلتک‌هایی مخصوص هستند.

شرایط نگهداری درب اتوماتیک
شرایط نگهداری درب اتوماتیک

درب‌های اتوماتیک و مشکلات آن

با پیشرفت تکنولوژی و رواج استفاده از درب‌های اتوماتیک بین متقاضیان و بروز برخی مشکلات در این درب‌ها، مواردی مانند نگهداری درب اتوماتیک نیز مطرح شد. برای پارکینگ خانه‌ها، کارخانه‌ها، ویلاها و… از این نوع درب، استفاده بسیاری می‌گردد. بحث نگهداری از این نوع درب‌ها بحث داغی برای تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان پدید آورده؛ خصوصا برای صاحبان اماکنی که استفاده کمی از درب‌هایشان دارند.

درب اتوماتیک پارکینگ سالانه به طور متوسط 1000 بار باز و بسته می‌گردد. به دلیل باز و بسته شدن مداوم این‌گونه درب‌ها ممکن است پس از مدتی پیچ و مهره‌های این محصول شل شوند و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کنند.

از جمله مشکلات مطرح در این زمینه، فصول سال است. برای مثال سرما و خشکی هوا در فصول سرد سال، می‌تواند بر عملکرد این درب‌‌ها تاثیر بگذارد و به همین جهت می‌بایست نگهداری درب اتوماتیک را جدی بگیریم.

نگهداری درب اتوماتیک

درب‌‌ها، چه با تردد کم چه زیاد ممکن است گاها دچار مشکلاتی شوند؛ همانند باز نشدن یا بسته نشدن و حتی ممکن است خود به خود باز شود. هر ایرادی می‌تواند به یکی‌از اجزای آن مربوط شود. در آب و هوای سرد، تمام اجزای درب اتوماتیک از جمله جک، موتور، فنرها و… با فشار زیادی کار می‌کند که بزرگترین آسیب را به این درب‌ها وارد می‌کند.

انجام برخی اقدامات به بیشتر شدن عمر درب‌های اتوماتیکِ مورداستفاده شما کمک می‌کند:

  • بالانس کردن درب‌ها

  • تمیز کردن ریل‌ها

  • کنترل عملکرد جک‌ها

  • چک کردن ریموت درب

  • بررسی چشمی‌ها (سنسور)

  • روغن‌کاری درب‌ها

  • عایق‌بندی موتور درب با پشم شیشه (در فصول سرد)

  • چک کردن بُرد اصلی درب‌ها

  • و…

شماتیک چیدمان اجزای جانبی درب اتوماتیک
شماتیک چیدمان اجزای جانبی درب اتوماتیک

سرویس دوره‌ای و کلی در نگهداری درب اتوماتیک

چنانچه بدون درنظر گرفتن اهمیت سرویس دوره ای درب ها، بهترین نمونه آن را انتخاب کرده و خریداری نمایید باز هم هزینه های زیادی را برای شما به بار خواهد اورد. چرا که در زمان های مشخصی باید آن را جهت رسیدگی و بررسی بخش های مختلف سرویس کنید.

در سرویس درب‌ها، فریم‌های درب باید کاملا بر سطح زمین عمود بوده و کمترین کجی یا خارج شدن از خط عمود، در آن‌ها دیده شود. همچنین سنسور باید به شکلی تنظیم گردد که محرک در دامنه درستی قرار گرفته و درب باز شود. درصورتی که سنسورها از تنظیم خود خارج شده ‌باشند. درب به موقع باز و بسته نمی‌شود و یا کاملا بی‌موقع و با حساسیت بالا، باز و بسته می‌گردد.

بررسی اپراتور درب نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین اعمال اجرایی آن، در این سرویس جای می‌گیرد. و ریموت کنترل نیز به درستی مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای نگهداری درب اتوماتیک در هنگام سرویس، وضعیت حرکتی موتور و گیربکس، ریل آلومینیومی، سیم‌کشی و سیم‌بندی مدار، لینک تیغه‌ها به هنگام باز و بسته شدن، بازکردن بازوها و…. نیز بررسی می‌گردد.

عمل ریست کردن در نگهداری درب اتوماتیک

در نگهداری درب اتوماتیک نکته حائز اهمیت این است که برخی مشکلات نیز امکان دارد پیش بیاید که موتور درب نیاز به ریست کردن خواهد داشت:

برخی قطعات در سیستم برقی درب‌ها ممکن است پس از مدتی از مدار خارج شوند. ضربه زدن و سر و صدای بی‌دلیل و غیرعادی این درب‌ها از جمله مواردی‌اند که سبب می‌گردد تا نیاز به ریست کردن موتور شود.

امتیاز ما

مقالات اخیر

فهرست
مشاوره با کارشناسان ما