کاربردهای درب اتوماتیک

کاربردهای درب اتوماتیک

استفاده از انواع درب اتوماتیک، به دلیل کاربردهای متنوع آن و موقعیت­های متعددی که به کارگرفته می­شوند. در تمامی دنیا، شکل گرفته است. این تجهیزات در ایران نیز با کیفیت­­های متفاوتی ارائه می­شود. از کاربردهای درب اتوماتیک شیشه ای می توان درب هایی مانند درب پارکینگ، درب  گردان، درب  کشویی، درب لولایی و درب تاشو را در محیط­های متفاوت مشاهده نمود.

وجود دربهایی که به صورت اتوماتیک هستند، باعث شده است که در صنعت ساختمان تحول زیادی اتفاق افتاده .و اغلب درب ورودی ساختمان­ها، هتل­ها، بیمارستان­ها و مراکز تجاری و اداری و حتی صنایع را در برگیرد. تا بدین ترتیب، علاوه بر ایجاد زیبایی در طراحی درب  ورودی ساختمان­ ها، بر ایجاد امنیت و حفظ آن نیز تدابیر مناسبی اندیشیده شده است.

 

همان گونه که اشاره شد، از درب­های اتوماتیک در شاخه­­­ های مختلف استفاده می شود .که می تواند باعث ایجاد امنیت و راحتی بیشتر در این محیط­ها باشد. در مراکز نظامی که امنیت دارای اهمیت ویژه ای است. وجود انواع درب ها می تواند مثمرثمر باشد.

از سویی دیگر در مراکزی مانند مراکز خرید، هتل­ها و مراکز رفاهی و تفریحی، که ایجاد راحتی بیشتر رفت و آمد افراد، مهم است. نقش درب­­های اتوماتیک مانند درب  گردان، مشخص شده و بر ترافیک عبور و مرور تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

شاید درب ورودی آزمایشگاه­­ها، یا ساختمان اداری کارخانه­ ها شاهد درب اتوماتیک بوده اید. همچنین در بسیاری از ساختمان­های مسکونی و یا ورودی بانک ها نیز امروزه استفاده از درب­های اتوماتیک بسیار ضروری به نظر می­رسد.

این نوع از درب­ها، مطابق با موقعیتی که نصب می شوند. و نوع کاربردی که دارند، دارای اجزای ساخت متفاوتی هستند. این اجزا شامل تابلو فرمان، مولد درب، چشمی درب، فلاشر، قفل برقی و مکانیکی و میکروسوئیچ می­باشند.

در این جا به انواع درب اتومات و کاربردهای آن ها می پردازیم. تا بتوانید بر اساس موقعیت ورودی ساختمان و انتظاراتی که از آن دارید. از میان آن­ها، مناسب ترین نوع و طرح را انتخاب نمایید.

الف – درب لولایی

این نوع از درب، با کمک جک­ها حرکت کرده و باز و بسته می شوند. که به صورت دو لنگه یا تک لنگه تولید و عرضه خواهند شد. درب لولایی اتوماتیک را در ورودی حیاط ساختمان یا پارکینگ نصب می نمایند. به طوری که همواره لازم است لااقل فضای کافی برای باز شدن حداقل یکی از لنگه های درب وجود داشته باشد.

 این درب ها، عمدتا به شکل دو لنگه استفاده می شود .و می تواند برای عبور افراد و یا وسایل نقلیه کاربردی باشد.

ب – درب  تاشو

این درب نیز یکی دیگر از انواع دربهای اتوماتیک است که میزان بازشوندگی بالایی داشته و در موقعیت­هایی نصب می شود .که محدودیت فضا برای درب وجود دارد. بدین ترتیب، عبور ­­و ­مرور بسیار آسان تر خواهد شد.

در صورتی که از این نوع درب استفاده شود. می توان آن را از یک سو، در دیوار ثابت نمود .که با توجه به موقعیت محل، نصب صورت می گیرد. شکل ساختاری درب تاشو بدین گونه است که دو لنگه به دیوار متصل شده .و به هریک از این لنگه ها، لت دوم از طریق لولا، متصل می شود.

ویژگی های درب کشویی

ج – درب کشویی

در محیط­هایی که اقدام به نصب این نوع از درب های اتوماتیک می نمایند. لازم است که از یک سو، فضای کافی برای حرکت درب اتوماتیک وجود داشته باشد و بتواند به راحتی روی ریل حرکت نماید. گاهی این نوع از درب را به شکل دو لنگه می سازند.

یکی از مزایای این نوع از درب ها این است که دارای زیبایی خاصی بوده و می­تواند برای ورودی ساختمان­های مسکونی و تجاری به خوبی به کار گرفته شود. عمدتا درب کشویی را از شیشه، به صورت ضد حریق و با امنیت بالا می­سازند.

 

د – درب گردان

هنگامی که درب ورودی ساختمان­ها را بخواهند جهت دار و باریک ایجاد کنند، از درب  گردان استفاده می­کنند. احتمالا این نوع از درب اتومات  را در ورودی بانک­ها و ساختمان­های اداری دولتی دیده اید.
این نوع از درب دارای تجهیزاتی مانند، اپراتور، هدر، قفل، سیستم امنیت و فعال سازی می­باشد .و برای موقعیت­هایی مناسب هستند که رفت و آمد زیادی داشته. و باعث می­شوند که افراد بتوانند همزمان وارد و خارج شوند. از سویی دیگر این نوع از درب ها باعث می­شوند .که در مصرف انرژی صرفه جویی شده و از هدر رفتن آن ها جلوگیری شود. زیرا همواره به شکلی قرار می گیرند که گویی کاملا بسته هستند.
درب های اتوماتیک گردان را به طور معمول از سه الی چهار لت متحرک می­سازند. که دارای یک محور چرخیده و با کمک موتور و بلبرینگ­های آن به حرکت در می ­آید.

درب تمام اتوماتیک چه مزیتهایی دارد؟

مزیت­ها و ویژگیهای بهره گیری از انواع درب های اتوماتیک و کاربردهای آنها

با توجه به گسترش به کارگیری انواع درب­های اتوماتیک در ساخت و ساز ورودی انواع ساختمان­ها، لازم است که مزایای آن­ها را نیز برشماریم.

الف – با استفاده از این نوع درب­ها، می­توان به سهولت، میزان ترافیک در رفت و آمد افراد را در ورودی ها کاهش داد.

ب – از سویی دیگر، امروزه استفاده از درب به صورت اتوماتیک، می­تواند در ایجاد بهداشت بیشتر موثر باشد. زیرا برای عبور از این درب ها احتیاجی به استفاده از دست نبوده و به آسانی با استفاده از سنسورهای درب، می­توان رفت و آمد ها را ایجاد نمود.

ج – همچنین ایجاد امنیت در بسیاری از محیط­ها حائز اهمیت است. با استفاده از سیستم فرمان پذیری دربها، به خوبی می­توان کنترل آن ها را داشته. و برای باز یا قفل شدن آن ها تنظیمات مناسب را انجام داد.

د – در نهایت، آن چه که می تواند در اولویت بسیاری از ساختمان­ها باشد. صرفه جویی در میزان مصرف انرژی است. این درب ها به خوبی قادر هستند که مانع خروج هوای گرم و یا سرد محیط شده. و بدین ترتیب از هدر رفتن منابع انرژی جلوگیری نمایند.

از سویی دیگر، اغلب این درب­ها از شیشه سکوریت ساخته و تولید می­شوند. که می تواند در مواقع لزوم روشنایی طبیعی را فضای ورودی ساختمان­ها را تامین نماید.

تقسیم بندی­ های دیگر این دربها

از دیگر درب­های اتوماتیک می­توان به  کرکره برقی، اتوماتیک شیشه ای و پارکینگ نیز اشاره کرد. که هریک دارای مشخصات و کاربرد متفاوتی می­باشند.

امتیاز ما

مقالات اخیر

فهرست
مشاوره با کارشناسان ما